Vertrouwenspersoon

Binnen een organisatie als het hospice kunnen zich situaties voordoen waar medewerkers of vrijwilligers mee zitten en in alle vertrouwelijkheid en rust over willen praten. Een vertrouwenspersoon is gehouden aan geheimhouding. De melder zal zelf altijd de regie blijven houden. De vertrouwenspersoon staat naast de melder en niet erachter of ervoor. Daarbij moet vermeld worden dat een vertrouwenspersoon geen rechercheur is en derhalve niet aan waarheidsvinding doet.

Een vertrouwenspersoon is volledig onafhankelijk, maar valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. Hij/zij kan gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur geven.

Op het hospice is bekend wie de vertrouwenspersoon is en hoe deze in voorkomende gevallen bereikt kan worden.